Leo Schoonebeek van LJS Management liet ons inzien wat het belang is van een businessplan, ook al is dat ‘maar’ 1 A4-tje groot. Het gaat erom dat je voor jezelf helder hebt wat je visie, je missie en je doelstellingen zijn. Dat geeft focus, rust en … winstgevendheid. Een businessplan maak je dan ook niet voor de bank of voor het UWV, maar vooral voor jezelf. Natuurlijk is het vervolgens ook goed te gebruiken voor klanten, relaties en medewerkers.
Leo liet ons deze avond ter plekke de eigen visie en missie te formuleren. Daarna gingen we aan de slag met het maken van doelstellingen. Die moesten we ‘smart’ maken, oftewel: specifiek, meetbaar, ambitieus, realiseerbaar en tijdgebonden. Is een doel eenmaal vastgesteld, dan volgt daaruit de strategie hoe je dat doel wilt bereiken en daarna de acties die nodig zijn. Tot slot gaf hij een ‘meetlat’ mee om de juiste dingen te doen en geen tijd te verspillen aan zaken die niet belangrijk en niet urgent zijn.
Een tip die gastspreker Leo Schoonebeek ons nog meegaf: Een businessplan is niet statisch. Pak het af en toe tevoorschijn om te checken of je nog op koers ligt en stuur waar nodig bij.
Na deze bijeenkomst zijn er in minimaal 30 leden die concreet en productief werk maken van hun businessplan!
We waren deze avond te gast bij onze hoofdsponsor Rabobank Bollenstreek in Hillegom. De bank verzorgde ook de hapjes en drankjes. Bovendien waren er account managers aanwezig om vragen over het eigen businessplan (of anderszins) te beantwoorden. Dat bleek een schot in de roos.
Deze avond waren er 3 leden die op de rode stip hun pitch gaven:
- Petra Beuk van Schreuder Assist. Zij begeleidt mensen die hinder ondervinden door dyslexie.
- Bets Post, adviseur voor Optidee. Bets liet ons voelen wat de kwaliteit is van de luxe teddy pluche producten die zij verkoopt.
- Maureen Duin, eigenaar van Druivenstok. Maureen vertelde kort en krachtig over haar wijnen, wijncursus en proeverijen.
Na een drankje verlieten we op tijd het pand vanwege de beveiliging. Een geslaagde avond met nuttige inhoud en goed netwerken.